Gökotta vid Lissmasjön

Lissmasj?
Idag var jag uppe tidigare än jag brukar för att hinna en liten snabbfrukost och
lite DN innan jag stack hemifrån. Lite väl sen kom jag till samlingsplatsen.
Gänget väntade dock, för de saknade mig.
Vi stuvade in oss i varandras bilar eftersom det var ont om parkeringsplatser
på platsen vi skulle till. Det var vid Lissma gård vi stannade.
Vi gick först till fågeltornet där vi såg många fåglar.
Det blåste rätt så mycket så en del av fågelsången hade jag lite svårt att höra.
Vi gick tillbaka en bit och fortsatte runt sjön.
När vi intog vår medhavda matsäck tog jag bilden ovan.
Känslan att sitta där med detta härliga gäng som jag i vissa fall bara ser på
gökottan är helt otrolig. Vackert väder, många fågelhistorier och en kunnig
guidning är en sorts utbildning egentligen. Jag lär mig mer och mer för varje år.
Den första gången jag var iväg på en gökotta arrangerad på detta vis var när vi
just flyttat hit för 20 år sen. Det kunde alltså ha varit den 21 gången i år för mig
men jag har missat två gånger.
Ett år hade jag ett brutet ben i mellanfoten och ett annat år hade stukat foten.

På väldigt långt håll uppfattade den ena ledaren plötsligt en rovfågel. Efter ett
ivrigt sökande med kikaren såg vi den också. Det var en pilgrimsfalk.
Först när jag kom hem insåg jag att det var första gången jag såg en på riktigt
alltså inte på film eller TV. Det blev en fågel till för min totallista, som numera
omfattar 153 olika fågelarter.

Innan vi skiljs efter dryga fyra timmar summerar vi vad vi sett och hört.
Även detta är blev det drygt 50 olika fågelarter vi såg.
Det är så skönt att gå hem och ta det lite lugnt en stund efter en sån här
morgon och förmiddag.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Vad morgonpigg och alert du är. Undrar hur det går för dig idag, jag håller tummarna. Maken ska på fågelskådning i morgon med ett gäng men då tror jag att jag tar ledigt en stund.

Postat av: Vincentmaryam

I love this site! great site and great webmaster . Thank you bye

2009-07-22 @ 14:07:45
URL: http://vincentmaryam.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback