I år igen

Usch jag blir så irriterad - jag har rossliga luftrör nu igen.
Precis vid samma tid som förra året så kommer det där förargliga som börjar med att det
känns som om någon dragit ett rivjärn i halsen. Sen kommer rosslandet och hostan.
Jag kan nästan inte prata heller så hes är jag.
Går man ut i den här torra, äckliga luften så blir det bara värre.
Allt damm från ostädade gator och vägar tillsammans med inversionsskiktet
över Stockholm gör att inte bara jag hostar.

Det började i tisdags kväll när jag varit på vårdcentralen för att kolla mina öron
inför utprovningen av hörapparater på torsdagen.
Det måste vara absolut vaxfritt i öronen annars skickar de hem en från hörselcentralen.
En liten öronspolning i ena örat hade de gjort för säkerhets skull.
Jag var bara lite röd på trumhinnorna enligt läkaren.

Sen kom det under kvällen och på onsdagsmorgonen var jag totalrosslig med irritation
som sträckte sig upp så att jag fick lock för öronen.
Det var bara att ringa och ställa in besöket på hörselcentralen.

Hur snart kan man få en ny tid månne?
Så måste jag gå till läkaren och kolla att ören är helt vaxfria igen.

Nu sitter jag här hemma och hostar och hackar vid datorn.
För som tur är så har jag att göra, jag skriver på min hemtenta för historiakursen som
jag gått under några veckor på Stockholms universitet. 

Jag hostar till ungefär varannan minut, så då är det bara att vrida sig bort från boken
och tangentbordet.
När man hostar och hackar som bäst är det inget kul att läsa om lungsot för då far fantasin
iväg och inte känner man sig som någon underskön Kameliadam då.
Utan mer som en fattig hostande kvinna från något osigt, fuktigt och dragit hus på Södermalm.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Det är klart att du ska känna dig som Kameliadamen. Kan det månne vara lite allergi som smyger fram så här på vårkanten? Själv har jag täppt näsa så här års och jag tror inte det är förkylning och jag misstänker pollen starkt. Hörapparater??!!

Postat av: Nina på Johangården

Självklart är vi Kameliadamer! Vad annars...

men även Kameliadamer är känsliga i luftrören och öronen och den knoppande våren gör det heller inte lättare.

2007-03-31 @ 10:00:41
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Jo Nicoline, jag ska ha minst en hörapparat ev två.
Så illa är det.
Kanhända är det en följd av mina tidiga år på Televerket, då jag vred upp volymen när någon pratade svagt och glömde att vrida ned inför nästa felanmälan. Det hände att det small till i öronen av och till.
Det är så illa stundtals att jag får fråga om vad den yngsta dottern säger tre eller fyra gånger.
Röstmässigt ligger hon på ett läge som jag inte uppfattar. Den äldsta har ett lägre röstläge så henne hör jag.
Att gå på lokal och uppfatta vad folk säger är inte att tänka på. Då ler man bara lite fånigt och nickar för det är pinsamt att fråga om varenda mening.
Kan det vara allergi förresten? Jag har ju aldrig varit allergisk förut. Däremot har min mor haft dåliga luftrör under en period av livet.
Dessutom spelade det nog in att jag krattade löv i bara T-shirten i söndags, det blev så varmt med jackan.

2007-03-31 @ 17:16:38
URL: http://paulinegastgivaregarden.blogg.se/
Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Nu blev det ju konstigt det lät som om jag trodde att hörselnedsättningen var allergi men så var det ju inte.

2007-03-31 @ 17:18:15
URL: http://paulinegastgivaregarden.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Maken har gjort samma som du i samma branch vid samma tidpunkt. Han har hörapparater på bägge öronen. Arbetsskada!?

2007-03-31 @ 20:10:49
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback