Höga radonvärden

När vi flyttade in i vårt hus för 14 år sen visste vi att väggarna bestod av blåbetong.
Vi fick dock veta att åtgärder vidtagits och en ventilationsanordning satts in. Den hör
vi också hur den brusar hela tiden.
Vi fick via kommunen reda på vad värdena varit före och efter saneringen.

När vår granne skulle sälja sitt trähus 2006 så gjordes en radonmätning, det visade
sig att radonvärdena var höga. Markradon var det i det fallet.

När jag via kommunens hemsida i oktober såg att man kunde beställa mätdosor så
gjorde jag det. Jag ville ju se om vår pågående åtgärd fungerade.
Det tog några veckor innan de två dosorna kom. Vi hade dem hängande i lampan i
äldsta dotterns rum och i det rum som blev mitt under denna tid.
Vi mätte från slutet på november till tre månader senare.
I tisdags när vi var hemma för att gå på M:s begravning så kollade jag med lösenordet
efter våra mätvärden på Gammadatas hemsida.
Först såg det bra ut men då såg jag att det var felprocenten jag tittat på.
Vi hade JÄTTEHÖGA årsmedelvärden.

Fyllda av farhågor surfade vi runt på diverse sidor för att hitta någon som kunde hjälpa oss.
Eftersom jag är med i Villägarna så gick vi till slut via deras hemsida.
Vi hittade ett företag och fick tag på deras inspektör som ska komma nu på tisdag.
Han sade på telefon att det måste vara markradon eftersom blåbetong inte avger så mycket
att det uppgår till såna värden. Med tanke på grannarnas mätning som visade höga värden
av markradon så måste det vara så det är.

När jag nu tar fram den mätning som överlämnades till oss vid husköpet ser jag att den
gjorts utanför den tidpunkt som anses som lämplig mätsäsong. Det förstod vi inte då.
Nu har vi kanske bott här med höga värden hela tiden, medan tjejerna vuxit upp.
Ångesten griper tag i mig...

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Markradon brukar inte vara svårt att ventilera bort. Vi har gjort det i vårt förra hus.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback