Shakespeare i Steninge

Oh vad vi har njutit av denna dag som blev så solig till sist!

Vi hann fram till Steninge och fick en fin guidning i det slott där en av mina
historiska favoritpersoner levat, Axel von Fersen. På en vägg i matsalen
hängde en bild av min andra historiska favoritperson, Karl XI.
Det var vackert i slottet och även utanför i parken. Mellan flyglarna ska det finnas
lönngångar för dåtidens älskade. Dvs innan familjen von Fersen ägde slottet.

Sen tog vi en lång tur i butiken där vi shoppade lite onödiga saker.
Jag köpte varsin liten plastgroda med krona på huvudet till prinsessorna som var med.
Middagen blev bara en macka i restauranten vid Kulturcentret, vi tog efterrätt också.

Jag tog en cheesecake med physalis som dekoration och en god bärröra på hallon,
blåbär och vinbär. Lagom syrlig till cheesecaken. Samtidigt som vi tittade på glasblåsaren
och vi skrattade mycket och högt åt varandra.

Strax före kvart i fem gick vi tillbaka till slottsparken där dansande älvor manade oss i
publiken att följa dem ner mot slottet. En tre timmars föreställning som innebar förflyttningar
rent fysiskt tog sin början framför slottet där de som ville bjöds på champagne och små
snittar med olika pålägg stod på varje bord och vi åt fast vi nyligen ätit. Vi drack Pommac

Sen blev en kort promenad till nästa spelplats innan vi till sist hamnade där det mesta av
pjäsen utspelade sig. Jag satt längst fram bredvid gången och fick åtskilliga ur ensemblen
sittade bredvid mig då och då i pjäsen.
Efter en paus och nästa akt så återstod till sist den sista förflyttningen tillbaka till caféstolarna
vid slottet där den sista akten utspelade sig. Vid den sista dansen blev den äldsta prinsessan
uppbjuden av den malige Puck. Det var nämligen två!!
Den yngsta prinsessan blev förresten mitt under pjäsen tilltalad av skräddaren i teatersällskapet.
Han gick runt och talade med vissa i publiken för att "erbjuda sina tjänster" som skräddare.

Det var mycket skratt och glädje i "
En midsommarnattsdröm" och vi åkte hemåt mycket nöjda.
Jag som förra året missade mycket av dialogerna eftersom flygplanen från Arlanda störde när
de flög över scenen var mycket nöjd att inga plan flög över i år. Dessutom hörde jag nästan allt
som sas eftersom jag bara hade den högra hörapparaten.

Det fungerar inte något vidare med bägge i samtidigt så jag har bara använt den högra för det
är där jag har sämst hörsel. Jag ska ringa och höra med LIC Audio kommande vecka för det
ska nog inte vara så att hörseln blir sämre efter ett par minuter och det blir ett undertryck.
Jag får sitta och gäspa eller bara gapa så fungerar det några minuter till. Om jag har bägge i alltså.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Våra bästa vänner var också på Steninge och såg en Midsommarnattsdröm. Jag msn-ade med dem just innan de skulle åka. Märkligt sammanträffande.

Postat av: Rocker-trollet

Skulle gärna ha varit med och kollat! Gillar historia på person nivå, men inte på skolnivå med bara kungar och förfalskad verklighet!
Skulle också vilja veta mer om vad som hänt i släkten på 50-talet, innan jag föddes.
Min blogg blev avstängd av en idiot, och nollad av mig.
Återkommer om den nya framöver!

2007-07-02 @ 19:37:41
URL: http://rockertrollet.blogg.se
Postat av: Rocker-trollet

Kolla med Nina om mail, så meddelar jag min nya blogg!

2007-07-03 @ 19:28:43
URL: http://rockertrollet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback