Jag räknar fåglar denna helg

Den här helgen hade jag tänkt att jag skulle räkna fåglar åt Sveriges ornitologiska förening.
Jag skulle gjort det igår och förberedde min fågelmatningsplats med talgbollar, viltfågelblandning, nötter och några gamla mjuka äpplen.
Strax efter att jag laddat med allt utom äpplena kom tydligen en katt och smög in i idegranen där mitt lilla fågelhus med alla foderautomater finns.
Jag orkade inte sätta på mig stövlarna igen och gå ut så jag stod på trappan och kastade mina äpplen in i den täta idegranen. Eleganta "tjejkast" var det med höga bågar som gjorde att äpplena kom helt rätt.
Då hörs plötsligt ett kattvrål inne ifrån idegranen och en svart katt sprang ut.
Jag hade tydligen råkat pricka den när jag kastade ut mina äpplen till koltrastarna.

Hur som helst så blev det inte mycket räknat under gårdagen för huset var fyllt med släkt så länge det var ljust ute och en stund till.
När jag hämtade tidningen vid sex-tiden imorse kollade jag att det fanns mat kvar till fåglarna.
Samtidigt insåg jag att det kommer att bli fullt därute för det är nästan -11º C utanför köksfönstret.

Inne är det väldigt varmt och skönt som det brukar vara med bergvärmen när det är riktigt kallt ute.  
Jag undrar vad jag får se för fåglar?
Igår såg jag nötveckor, koltrastar, talgoxar, blåmesar, grönfinkar och en gulsparv.
Jag hann som sagt aldrig sätta mig ned och kolla utan detta var det jag såg när jag passerade köksfönstret. Jo jag såg katten igen faktiskt, den klättrade i idegranen för att komma upp till fågelhuset.
Eftersom det inte fanns någon ruta för svart katt så öppnade jag dörren och skrämde iväg den.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Det där låter nästan som en saga ur en Pelle Svanslösbok. Undrar om det var elaka Måns som fick ett äpple i pallet.

Postat av: Arnhelen

Fabulous site. Keep it up ,best regards and shalom to all of you

2009-03-25 @ 12:11:49
URL: http://arnhelen.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback