Vallonprinsessor och prinsar

En av mina anfäder som var den förste utan vallonnamnet fick med sin hustru fyra döttrar.
Det är vad jag hittat så här långt.
Från en av döttrarna härstammar vi alla prinsar och prinsessor som jag haft kontakt med
de senaste 18 månaderna. Det var ju för så länge sen som Nicoline och jag hittade våra
vallonanor.

De andra tre systrarna då?
Jo jag har sökt ättlingar till systern som hette Christina och som fick sju barn.
Av de tre som nådde vuxen ålder tycks två döttrar ha fått barn.
Dessa två döttrar har jag följt framåt från det att de föddes 1792 och 1797.
Hon som föddes 1792 har en sonsons dotter som dog 1956.
Tyvärr är det så att hon gifter sig till ett så vanligt efternamn att jag inte vet hur jag 
ska söka efter eventuella barn. 
Troligen måste jag söka på Riksarkivet för att se om hon och maken fick barn.
De bodde ju troligtvis i samma socken hela livet.
Efter dottern som föddes 1797 har jag hittat fyra barnbarns barnbarn där en levde
ända till 1983. Undrar om någon av dessa fick barn?

Det kanske finns fler vallonprinsessor och prinsar som bara väntar på att jag ska
hitta den. De kanske heter Andersson, Jansson eller Pettersson så därför är det
så svårt att hitta dem.

Kanske ska jag söka på ställen där släktforskare möts på nätet, för om man heter
vanliga sonnamn kanske man inte letar bland vallonerna först.

Dessutom har jag först idag förstått vem vallonprinsen Rockertrollet är.
Så dum jag är som inte förstått det förut.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Ja så är det nog. Andersson och Pettersson och Lundström och JAG. Det är vi som fått aningar om våra anor. Det är så spännande att läsa om dem alla och hur de levde. Tänk om de vetat att vi är nära utan att bo nära.

Postat av: Nina på Johangården

Man kan inte veta allt, kära Pauline, det har nog inte med dumhet att göra. Vi hann ju heller inte prata så mycket sist för du hade ju dina värdinneplikter att sköta. Men rocker-trollet är också en vallonprins. Och nu vet du ju hur vi är släkt.

2007-03-04 @ 09:21:51
URL: http://ninajohangarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback