En hälsning från 1899

                                                                                                                                           Dalkarlshyttan den 4 juni 99 

Bästa C o H!
Jag får tacka för brevet det fick jag i går.
Det har dröjt så länge att jag ej har skrivit men orsaken är den att jag ej har varit hemma sen påsk.
Jag är vid Dalkarlshyttan o sköter en dynamomaskin o bor i en klen kammar o mor är ibland hemma o der emellanåt.
Vi har hälsan gudi lov o mår gott mor har satt potatis hemma, nu är hon här en tid ty det är bäst att vara på ett ställe där mår vi bra.
Olof Olssons Pär vid Snuggan är död intet mer för denna gång blott en kär hälsning tecknar
Johannes Andersson


När detta brev skrevs var mormors morfar 78 år och den potatissättande hustrun 74 år.
Visst är det rörande i all sin enkelhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback