Delar av ett brev troligen från 1917

Början på detta brev saknas och den första sidan jag har är märkt 2.

Det var kl 7 på morgonen och tyskarna sköt på oss när vi satte ut lifbåtarna men vi blef alla räddade af en engelsk Steambåt den 6. Så det var rätt lång tid att sitta i en båt det var rätt fint väder till sista dagen då vart det litet besvärligt men vi kom i land i Irland.  Sen blefv vi sända till Liverpool där var jag i 7 veckor och sedan gick jag på en engelsk båt till New York där rymde jag. Så nu är jag i Amerika som ni ser, jag har ett bra arbete här. Jag är eldare på en pappersfabrik det är mycket stilla här och sprit.
Så det är ej som jag är van vid men jag hoppas jag kan trivas här som jag tror för att resa från den ena platsen till den andra det är icke bra det har jag erfarit, så det är bäst att försöka sköta sej.
Det här går ej i längden det kan jag inse, jag har hälsan och mår mycket bra.
Jag har 3 daler i skiftet 8 tim så det är ej så fett som många tror att det är i Amerika.
 
Mår bra det gör jag utmärkt så det går bra men det skulle vara mycket roligt att komma hem ett slag.
Jag har träffat några svenskar som just kom från Sverige dom är här också.
Dom tala om för mig om de där bröd korterna så det är väl ej så gott där hemma tänker jag men det är ju gott om arbete så har jag hört och det är en god sak så länge man får hafva hälsan så går det fellan an. Jag hoppas ni alla mår mycket bra efter omständigheterna hur är det med mamma? Kry hoppas jag.
Mina syskon är fellen snart gifta tänker jag heller hur, är det ej så farsan?
Jag skulle gå hem när jag kom up till Europa (trasigt papper)  gick den andra vägen hur det var vet jag ej?

Men det gick den oriktiga vägen från hemmet men det är en annan sak som jag ej likar exercisen om jag kan slippa den så ser jag helst.
Jag har skullat sända eder penningar men det har jag ej gjort så kära Far – Mor förlåt mig för min kort-tänkthet jag hade 1200 kr i England och vad fick jag för den !!!!
Men skrif ett svar om dessa rader träffar eder tecknar eder son E

Skrif snart

E kom aldrig hem hans båt torpederades utanför Gibraltar i mars 1918

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback