Sprutskräck

Inspirerad av faster och med vetskap om att det var 5 år sen
senast så väckte jag den äldsta som sov hemma för att höra
om hon skulle hänga med för att vaccinera sig mot TBE.
Eftersom jag tagit ut arbetstidsförkortning denna klämdag så
var jag ju ledig och hade kollat upp distriktsköterskornas tider.
Dotter hoppade upp och vi fick oss en blåsig promenad på ca
400 meter till vårdcentralen.

Vår smarta idé var vi inte ensamma om.
Väntan var ändå väldigt kort.
Man frågade oss om det var den första sprutan och om vi snart
skulle ha en till. Nej det är nog den 6:e sa jag.
Man kollade journalen på datorn och se jag hade rätt.
För fem år sen tog vi vår 5:e spruta.

Jag som har sprutskräck började och det kändes nästan inte.
När dottern vaccinerades så tittade jag bort.
Värre var det 1995 när vi tog de första sprutorna, då var jag tvungen
att vara modig inför döttrarna. Ett mod jag nu erkänt att jag inte har.

De där veckorna på Epidemisjukhuset när jag hade scharlakansfeber
som barn spökar fortfarande i mitt undermedvetna.
Jag blir dock bättre och bättre att hantera min skräck.

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Det är många som har sprutskräck, men inte jag. Kanske skulle man fundera på detta med TBE-spruta... för det kommer mer och mer fästingar här. Liksom rådjur, som ju ofta är värdar för dessa äckliga odjur. Jag har i alla fall lärt mig att ta bort fästingar på min stora vita hund Bortbytingen. Har ännu inte fått fästingar på svarthunden och inte på någon av oss människor. Antar att den dagen kommer den med...

Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag hade med mig Honungspojken för att vaccinera honom också men när han fick se sprutan i armen så slet han ut den innan sköterskan hann få in vaccinet. Han gick i försvarsställning direkt och ingen i världen kunde övertala honom. Det var blankt NEJ. Vi får lägga upp någon vettig strategi för vi har mycket fästingar här. Hans mamma har också sprutskräck.

2007-04-30 @ 20:53:01
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Amandussophia

You will be hearing from me soon. Thanks

2009-06-30 @ 10:22:54
URL: http://amandussophia.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback