Nu har jag shoppat rhododendron - igen

Från kollegorna på jobbet fick jag ju ett presentkort på Hortus i försenad födelsedagspresent.
När jag fick det i augusti var jag inne en sväng och letade efter några nya rhododendron men
det var ju höst och inte något speciellt som lockade mig.

Sen blev Hortus, Plantagen och jag kände en gnagande oro över mina 500 kronor.
Idag när solen sken och hostan tillfälligt bättre samt hostmedicinernas biverkningar lite mindre
så slog jag till och åkte till den butik där presentkortet var köpt.

Jag gick som en grinig unge och tittade på alla sorter som var till salu. Pekade på dem på hyllorna
i tur och ordning.
Catawbiense grandiflorum - har jag
Cunninghams white - har jag, 3 st
Nova Zembla - har jag, 3 st
Kokardia - har jag, 2 st
Kalinka - har jag
Bluerettia - har jag
Anuschka - har jag
Flava - har jag
Percy Wiseman - har jag
Dora Amateis - har jag
Feuerschein - har jag

Så fanns det såna som jag haft på min önskelista men som kan bli 3 meter höga och då ville jag
just idag inte ha dem. Det var Furnivals daughter och Gomer Waterer som får vänta.
Till slut blev det två från Yakushimanumfamiljen, det har jag ju några förut faktiskt.
Polaris och Schneekrone köpte jag för mitt presentkortet, sen kunde jag inte låta bli att köpa två
sommarblommande och doftande azaleor också. De tillhör familjen Rhododendron viscosum.
En vit Westons Innocence och en rosa Lollipop som ska placeras vid uteplatsen.
Så blev det tre 50 liters säckar med jord som ska bli grunden när jag möblerar om bland mina
rhoddar imorgon. Det är nästan det roligaste jag vet att flytta mina rhododendronbuskar.
Stora hål brukar jag gräva och fylla dem med rhododendronjord runt jordklumpen.
Med tanke på hur mycket jord som jag har fyllt upp runt mina buskar så borde jag ha halva Hasslefors
och Järle här på tomten. Fast det är ju ganska bra för på dessa platser har förfäder till mig bott så det
är väl ett sätt att få hit min fädernejord, säck för säck.
När jag flyttat min buskar så måste jag skriva om dem också.
Jag har ju en pågående historia från 1996 och framåt där jag skriver om mina kära buskar och lägger
in bilder också. En bok kanske det kan bli på sikt. Just nu är dokumentet på 78MB och snart påbörjar
jag kapitlet om 2007. Dessutom skriver jag in de nya buskarna.

Jag har just nu 33 rhododendron och 3 azaleor men jag har också haft sex buskar som dött.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag försökte mig på en rhododendron för två år sen men lyckades inte. Kan det bero på att du har köpt all jord?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback