Mina orkidéer har fått fnatt

Jag har under flera års tid fått orkidéer  av vänner och bekanta.
En sort som heter Phalaenopsis blommade i 2 1/2 år oavbrutet.
Alla frågade mig då vad jag gjorde för att få den att blomma så fint.
Jag gjorde inget särskilt och har aldrig gjort det heller.
För en tid sen så såg jag något konstigt på en av blommorna som
hade en torr stängel kvar sen den blommade för länge sedan.
Jo där var det helt plötsligt flera blommor av en egendomlig brunaktig färg.
Sån såg den inte ut när jag fick den. Kan blommorna byta färg?
Dessa har nu blommat över men då blommade helt plötsligt den gula
som liknar den bruna.
När jag nu kollar vidare så har jag knoppar på gång på två av de andra.

Så en höst där fyra av fem orkidéer blommar är väl ingen dålig utdelning.

89386-33

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det kanske är ett litet budskap om att det finns liv även i november.

2006-11-28 @ 15:20:00
Postat av: Anonym

Sa din faster i novembermörkret.

2006-11-28 @ 15:20:33
Postat av: Nina på Johangården

Men vad skådar mitt norra öga... har du också sådana ytterkrukor?

Det är mina favoriter men jag har bara två stycken små.

Jag kan inget om orkidéer - har en rosa hemma som mannen fått från sitt arbete. Den lever och blommar men antar att den inte får vattning som man ska ha till dem. Hur ska jag göra med den? Det är bara jag som kommer ihåg att den också behöver dricka.

Själv är jag förtjust i vita orkidéer. Över huvud taget är det vita blommor som går hem hos mig. Läste någonstans om att orkidéer kan bete sig lustigt... och att man även kan få orkidébarn. Keiki, tror jag det hette.

Postat av: Anonym

Jag såg också krukan för det är min favoritkruka. Jag undrade bara i vilket av dina fönster den står. Kan det vara köket?

Faster

2006-11-29 @ 09:57:54
Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Nej det är gavelfönstret dvs det i matrummet.
När det gäller krukan så är det makens fel.
Svärmor som ofta är bortrest på min födelsedag hade lämnat pengar till en blomma och en order om att ta en viss kruka hemma i hennes fönster.
Det blev fel kruka för det blev den på bilden.
Sen fick jag den rätta också men det gjorde inget sa svärmor när jag erbjöd henne att få tillbaka den här krukan.
Jag har dessutom två krukor i fönstret som jag köpt på Linnés gård utanför Uppsala.
Nästa år är det ju 300 år sen han föddes.
Det blir väl stort firande, antar jag.

2006-11-29 @ 14:45:25
URL: http://paulinegastgivaregarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback