Kajorna söker nattkvist

Nu börjar det skymma och då drar kajorna skränande runt i flock.
Mamma sa alltid "nu söker kajorna nattkvist" när de flög förbi utanför fönstret
där vi bodde när jag var barn.
Jag var lite rädd för dem eftersom de lät så mycket om dem.

När äldsta dottern var barn så fick vi ingen dagisplats år henne, så hon var
hos mormor, alltså min mamma.
När det så började skymma om eftermiddagarna och mamma eller pappa
snart skulle komma och hämta sin lilla unge så ställde de sig framför fönstret
och tittade ut.
Mormor pekade på kajorna utanför fönstret och berättade för sitt barnbarn.
Därför tittade dottern alltid som barn med stora ögon efter kajorna och pekade.

Just nu flyger en jätteflock med kajor förbi utanför mitt fönster.
Jag undrar var de finner nattkvist ikväll men minns att jag hört att de samlas
på samma plats de flesta kvällar. De måste ju låta väldigt mycket om dem.

För många är de.

Jag har bara lagt märke till dem på höstkvällarna, inte resten av året.
Var samlas kajflockarna under resten av året?

Kommentarer
Postat av: Nicolin på Fädernegården

Ha ha, Nattqvist det skulle vi kunna ha som efternamn. Vi nattugglor som vaknar mitt i natta.

Nicoline och Pauline Nattqvist.

2006-11-29 @ 19:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback