Som en turist bland alla andra

Idag tog jag bussen och åkte med våra gäster från Skåne in till staden.
Där gick vi på det stora turiststråket och tittade på de andra turisterna.
Vi gissade urpsprung och fick facit när de kom nära så att vi kunde höra språket.
Vi tittade på prylar i butikerna, prylar som var mycket dyrare än på andra platser, just för att den låg på den stora turistgatan. Vi var turister själva och köpte stora glassar av nybakt våffla med lite lagom roliga namn.
Jag tog en glass som hette Norrlänningen med tre kulor vaniljglass, grädde och hjortronsylt.
Jag blev proppmätt och är det fortfarande efter 5 timmar.

Vi tittade på gatumusiker och skojare. Skojarna lurar pengar av turister med sitt spela där man ska gissa var de gömt stenen eller någon annan pryl. De har små lock eller askar som de gömmer stenen under.
Den som gissar förlorar alltid sina pengar har det stått i tidningarna. Vi ville inte vinna några pengar så vi satsade självklart inget utan gick bara vidare. fast de ryckte i oss och ville att vi skulle titta på.
Där fanns de duktiga pantomimikerna också, kul att se på.

Det är skönt att bara gå och strosa i sin stad och berätta historiska anekdoter för dem som är med, för lite har ju fastnat genom åren när man läst ett och annat.

Sen åkte vi hem i en het buss och nu njuter jag av att sitta vid ett öppet fönster med en fläktande vind för hemma är det i alla fall bäst att vara.

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Nu kom jag på det!

Hjortronsylt är en bra sak med norrland... men det är nog det enda!

Ha en skön semester! Och glöm inte att landa på mitt garagetak när du kommer med luftballongen. Jag ska ha kaffet klart och hundarna lagom trötta så att de inte pussar dig full med hundspott.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback