Jag lever bland de döda

Sedan några månader tillbaka så är jag en del av projektet "Namn åt de döda". Det har kommit ut en CD-skiva med namn och adress på de som dött i Sverige från 1970 och senare. Den kompletterades med uppgifter från 1950 och senare för att komma ut med en del 3 där vissa uppgifter från 1947 och senare fanns med.
Vem i all sin dar vill ha en CD-skiva med dessa uppgifter? Släktforskarna förstås!!

Jag erkänner att jag är en av dem, jag har den senaste CD-skivan och den före också.

Hur kommer den till då?

Jo det finns en massa flitiga släktforskare runt om Sverige som skriver av dödböckerna i alla Sveriges församlingar. De noterar namn adress, födelsedatum, vigseldatum i förekommande fall och till och med flicknamn.
Jag ville delta när jag först hörde talas om "Sveriges Dödbok 3" för några år sen.
Nu är fyran på gång och då är jag med.
Jag har bokat upp mig på vissa år i Matteus församling och även Essinge församling, för i Stockholm finns det mycket kvar att göra.
När det gäller Matteus så finns det vissa anknytningar till släkten och finns än idag så valet var inte så svårt men Essingen bara blev det för den var över och så liten.

När jag skrivit av prästens kråkor så gäller det att få fram lite runt personen som t ex födelseplats.
Det kan var nog så svårt om namnet är t ex Maria Johansson, som ju är Sveriges vanligaste namn.
Men om man har fantasi nog så går det rätt så bra.

Mitt när jag höll på i Matteus så hittadejag en kvinna som var född i samma socken som en av mina anmödrar. Vid koll i födelseboken så visade det sig att jag kände igen mammans namn.
Det var en halvsyster till en av mina anmödrar. Så liten världen är, jag kände inte tillhennes existens.

Det betyder att jag fick lite bonus av det jag gjorde. För nu ska jag leta efter hennes efterlevande och se om jag hittar någon avlägsen släkting.

Tänka sig att jag har släktingar som fått mig att blogga, fast jag inte visste att de fanns för ett år sen.
Att jag började släktforska var det bästa jag någonsin gjort. Först hittade Nicolin mig och sen fanns Nina där också.

Så varje ledig stund just nu går åt till att fixa dessa avskrifter av dödböckerna i Matteus och Essingen.
Det måste vara klart senast i december detta år.

Så jag lever bland de döda i dessa två församlingar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback