Snart är det val

Igår var jag på utbildning hos kommunen.
Jag ska ju vara röstmottagare den 17 september eller valförrättare som det hette förut.
Detta med bytet av namn på oss som tar emot röster var inte den enda förändringen.
Numera är det obligatoriskt att kunna legitimera sig vid röstandet. Har man ingen legitimation så får man hoppas att någon annan med legitimation kan gå i god för att man är den som står på röstkortet.
Den som går i god för någon annan blir uppskriven i röstlängden med personnummer.
Har man sin legitimation blir man bara ikryssad i legitimationsrutan.
Det innebär förmodligen att det tar längre tid än vanligt för varje röstande.

Jag ska vara vice ordförande i den nya vallokalen som kommunen öppnar där det flyttar in mest med folk häromkring. Ordförande är en gammal granne från där jag bodde när jag började med sånt här.
Han var den som värvade mig för 15 år sen.
Min äldsta dotter ska också vara med och jobba som röstmottagare i samma lokal.
Ersättningen är ett välkommet tillskott för en fattig student som inte lever på studielån eftersom hon bor hemma. Vi hjälper till med pengar till litteraturen och mat, resten får hon jobba ihop. 

Det är ju fyra val hos oss här i kommunen eftersom vi ska rösta om trängselskatterna som grannkommunen Stockholm hade under sju månader.
Det innebär att det blir mycket räknande den kvällen och natten.

När det är klart ska allting lämnas in hos Valnämnden här i kommunen innan det bär av hemåt i natten.
Då brukar valet i stort sett vara avgjort, vilket alltid känns lika snopet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback